Thursday, March 26, 2009

Konsep ekspresi muka atau mimik muka

Ekspresi muka sangat penting dipelajari dan ia melibatkan pendedahan berkaitan dengan ciri-ciri seseorang individu dimana ia sangat membantu dalam menyampaikan mesej dalaman dalam diri kita kepada pengucap atau orang lain.
Selain itu, dalam konteks muka atau mimik muka iaitu dalam komunikasi bukan lisan, pengucapan atau air muka biasanya melibatkan perubahan corak visual atau penglihatan mengikut masa dan keadaan tertentu. Contohnya mimik muka seseorang akan berubah menjadi cemas semasa pembentangan akibat daripada fokus penglihatannya terhadap orang ramai berbanding jika dia membuat pembentangan kepada seorang atau dua orang. Selain itu muka kita juga boleh menjelaskan pelbagai situasi jika dibandingkan dengan ciri-ciri yang kekal.
Dalam pada itu konsep mimik muka yang lain adalah termasuk;
• Satu tatarajah visual yang mewakili sifat-sifat tertentu yang ada pada seseorang individu.
Contohnya Abu sering kali kecewa dengan sikap kawannya, maka beliau akan dapat diperlihatkan atau memperlihatkan wajahnya yang kelihatan mengeluh dan kecewa dimana ciri-ciri seseorang individu dapat dilihat berdasarkan mimik mukanya.
• Mimik muka juga adalah satu mesej digunakan sesetengah individu atau penerima mesej untuk melihat dan mentafsir symbol atau isyarat mimik muka orang tertentu. Sesetengah individu akan melihat dan mentafsir simbol mimik muka tertentu sebelum memberi respon kepada pengucap. Contohnya apabila mimik muka pengucap kelihatan senyum maka secara tidak langsung mimik muka pendengar juga akan sama tersenyum.

No comments:

Post a Comment