Thursday, March 26, 2009

Tujuan ekspresi muka atau mimik muka.

• Tujuan utama mimik muka adalah untuk mengeratkan perhubungan silaturahim. Dimana dapat dilihat fungsi mimik muka kita adalah untuk mewujudkan satu perhubungan yang mesra dan erat dengan orang lain di sekitar kita. Ini kerana dengan menggunakan mimik muka semasa proses interaksi kita dengan orang lain, ia dapat memberitahu orang lain bahawa kita mengambil berat dan cuba memahami mereka serta sedia berkongsi sesuatu perkara dengan mereka disamping akan mengeratkan lagi perhubungan silaturahim kita dengan orang lain. Contohnya orang yang mempunyai mimik muka kelihatan serius dan tidak senyum menunjukan kemungkinan seseorang individu tersebut sedang menghadapi masalah
• Tujuan seterusnya adalah untuk menyampaikan idea iaitu maklumat tentang sesuatu perkara.Mimik muka juga boleh ditaksirkan untuk menyediakan pelbagai idea iaitu maklumat tertentu tentang sesuatu perkara dan dimana maklumat ini diperolehi daripada komunikasi bukan lisan melalui ekspresi muka kita.Contohnya mimik muka kita yang sentiasa senyum dan tidak cemas apabila ditanya soalan oleh orang lain menunjukkan kita mempunyai idea iaitu maklumat tertentu bagi sesuatu perkara.
• Selain itu, tujuan mimik muka adalah untuk mengambarkan keadaan minda atau pemikiran kita.Ini kerana melalui mimik muka kita, sesetengah orang dapat mengetahui dan mengesan sama ada keadaaan pemikiran kita dalam keadaan tertekan, bercelaru dan berasa tenang. Contohnya mimik muka kita yang kelihatan cemas dan bimbang menunjukan pemikiran kita sedang bercelaru dan tertekan manakala mimic muka kita yang sentiasa senyum menunjukan keadaan pemikiran kita dalam keadaan tenang.

No comments:

Post a Comment